انواع دستگاه های نما دوز

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ۰۳:۴۴:۰۱ ب.ظ

انواع دستگاه های نما دوز

دستگاه نما دوز که به آن دستگاه نمازن یا چرخ نما دوز صنعتی نیز می گویند، در دسته چرخ خیاطی های صنعتی جای می گیرد. برای رسیدن به برخی از طرح های خاص در صنعت نساجی مانند دوخت طرح مادگی، دوخت چشمی و دوخت دور مارک لباس ها، انجام دادن کار های الیک و دوخت انواع گلدوزی تک رنگ، از انواع دستگاه های نما دوز بهره گرفته می شود. به طور کلی کاربرد اصلی این نوع چرخ ها در افزودن زیبایی و ظرافت به لباس ها است. در ادامه این نوشته قصد داریم انواع چرخ نما دوز یا نمازن را معرفی کنیم و درمورد هر یک توضیح دهیم.

انواع دستگاه های نما دوز کدام اند؟

انواع دستگاه های نما دوز

  • دستگاه نما دوز کامپیوتری

از این دستگاه در کارگاه های تولیدی و کارخانه های تولید پوشاک در مقیاس بزرگ استفاده می کنند. کاربرد اصلی آن نیز در زیباسازی و افزودن طرح هایی به انواع تیشرت، پیراهن، شلوار و... است. این دستگاه های کامپیوتری با سرعت 3000 بخیه در دقیقه کار می کنند و در صنعت دوخت و دوز به صورت اتوماتیک، کاربرد های ویژه ای دارند. انواع گلدوزی های تک رنگ و دوخت مارک انواع لباس ها با استفاده از دستگاه نما دوز کامپیوتری روی لباس ها انجام می شود. طرح مورد نظر تولید کننده با نرم افزار های گلدوزی تولید می شود. این دستگاه زمانی که فایل آماده شد، آن را با خروجی dst از راه فلش حافظه به دستگاه نمازن منتقل می سازد.

  • دستگاه نما دوز مبل

همان گونه که از نام این دستگاه مشخص است، دوخت اطراف رویه های مبل با آن به آسانی صورت می گیرد. ساخت این دستگاه به شکل آسیابی است که باعث می شود به صورت 360 درجه در گردش باشد. از میان انواع دستگاه های نما دوز ، دستگاه نما دوز مبل معمولا کیفیت و سرعت دوخت بالایی دارد. کاربرد آن تنها به دوخت رویه های مبل محدود نمی شود و نما دوزی انواع کیف، کفش و چمدان را نیز در بر می گیرد. اجزای تشکیل دهنده دستگاه نما دوز مبل عبارتند از: پنل کنترل لمسی، 2 عدد سوزن، 2 عدد پایه و 75 طرح داخلی. صفحه دوخت آن به شکل بطر آسیابی و تک سوزن و دو سوزن و نوع دوخت آن، دوخت ضخیم محسوب می شود.

نما دوز مبل

  • دستگاه قیطان دوز

برای قیطان دوزی دور تا دور لبه های انواع پوشاک و پارچه های چرمی از این دستگاه استفاده می شود. دوخت به صورت دورانی با استفاده از دستگاه قیطان دوز امکان پذیر است. از امکانات آن می توانیم انواع نوار دوزی، گلدوزی های مسطح و نصب پولک هم زمان با دوخت را نام ببریم.

  • دستگاه نگین زن یا نگین چین

این دستگاه نیز از انواع دستگاه های نما دوز صنعتی به شمار می رود. انواع دستگاه نگین زن عبارت است از دستگاه نگین زن دستی حرارتی، دستگاه نگین زن اتوماتیک کامپیوتری و دستگاه نگین زن دو کله نیمه اتوماتیک. دستگاه نگین زن اتوماتیک کامپیوتری قابلیت های نقشه خوانی، اجرای فایل dst و امکان چسباندن سنگ، منجوق و انواع نگین دارد. از این رو از این دستگاه برای چسباندن نگین بر انواع پارچه و پرده استفاده می شود. اگر بخواهیم این دستگاه را از دید فنی بررسی کنیم، باید بگوییم که قدرت التراسونیک آن نسبتا بالا است و نگین ها را با سرعت و دقت بالایی روی پارچه می چسباند. پانل نمایش لمسی و سرو موتور از اجزای تشکیل دهنده دستگاه نگین زن هستند. این دستگاه در یک دقیقه حداقل 150 عدد نگین را روی پارچه می چسباند.

  • دستگاه مروارید زن

نحوه عملکرد این دستگاه نما دوز نیمه اتوماتیک است و با پدال کار می کند. به این دستگاه پانچ مروارید صنعتی نیز گفته می شود. مدل های پوزه ای و با میز کار این دستگاه در حال حاضر در دسترس است. کارگاه های تولیدی و مزون های لباس از دستگاه های مروارید زن برای پانچ مروارید روی لباس ها بهره می برند. برای استفاده از دستگاه مروارید زن نیاز به تسلط بر مهارت خاصی نیست. تنها کافی است پدال را فشار داد و پارچه مورد نظر را برای پانچ مروارید در زیر آن به حرکت درآورد. کار پانچ زنی نیز با سرعت بالایی صورت می گیرد. مروارید زنی بر پارچه تنها کاری نیست که می توان با بهره گیری از این دستگاه کارآمد انجام داد. بلکه با آن می توان روی چرم مصنوعی، کیف، کفش، انواع لباس، پرده و روتختی مروارید زنی کرد.

انواع دستگاه های نما دوز چه ویژگی هایی دارند؟

انواع دستگاه

  • ویرایش، ذخیره و خروجی الگو ها

با استفاده از دستگاه های نما دوز دیگر به طراحی الگو ها نیازی نیست. این دستگاه ها الگو هایی دارند که می توان آن ها را در صورت لزوم ویرایش کرد. در صورت تایید نهایی آن ها را ذخیره کرد و از آن ها خروجی گرفت. تمام این موارد باعث می شود کارایی بیشتری داشته باشند و با آن ها لباس ها و پارچه ها را زیبا تر کرد.

  • دقت بالا

این دستگاه های تخصصی و مطابق با تکنولوژی روز به دلیل کاربرد های زیادی که دارند، در حال حاضر به عضو ضروری کارگاه های تولیدی، مزون های لباس مجلسی و کارخانه های تولید کیف و کفش بدل شده اند. تکنولوژی پیشرفته سبب شده است که خروجی کار آن ها بی عیب و نقص باشد و کیفیت نهایی کار را بالا ببرند.

  • ارتقاء برند

استفاده زیاد از این دستگاه ها سبب می شود اعتبار برند از متوسط به بالا تغییر پیدا کند. برند با به کار گیری آن ها به مشتریان بالقوه خود نشان می دهد که برای ظرافت، زیبایی و به روز بودن ارزش و احترام قائل است و محصولات نهایی آن به طور کامل ارزش خرید دارند.

جمع بندی

با استفاده از دستگاه های نما دوز می توان ظرافت و زیبایی را به لباس ها، پرده ها، مبل، چرم مصنوعی، کیف و کفش و... اضافه کرد. انواع این دستگاه های ضروری و پر کاربرد عبارتند از دستگاه نما دوز کامپیوتری، دستگاه نما دوز مبل، قیطان دوز، نگین زن یا نگین چین و دستگاه مروارید زن. تکنولوژی به روز این دستگاه ها، آن ها را به عضو جدانشدنی کارگاه ها و تولیدی های لباس بدل کرده است. در این نوشته انواع دستگاه های نما دوز را معرفی کردیم و ویژگی های هر یک را بیان نمودیم.