انواع دستگاه های اتو شویی

چهار شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ۰۱:۱۳:۳۲ ب.ظ

انواع دستگاه های اتو شویی

تجهیزات، دستگاه ها و ماشین آلات گوناگونی در فرایند خشک شویی و اتوشویی مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از این ماشین ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و نوع خدمت متفاوتی ارائه می دهند. برای مثال دستگاه هایی که در خشکشویی پرده، لباس عروس، اتوشویی، خشکشویی پیراهن، شستشوی پتو و... استفاده می شوند، یکسان نیستند و با هم تفاوت هایی دارند. آگاهی از تفاوت های آن ها شما را در انتخاب صحیح تر و بهتر این دستگاه ها یاری می کند. در ادامه پس از بررسی تفاوت خشک شویی با شستشوی سنتی، انواع دستگاه های اتو شویی را ارزیابی می کنیم.

خشکشویی با آبشویی چه تفاوتی دارد؟

اینکه لکه ها و آلودگی ها را بهتر است با چه روشی از میان برد، دغدغه بسیاری از افراد است. پاک کردن کثیفی ها با توجه به نوع آلودگی و لک و نوع و بافت پارچه، متفاوت است. پیشنهاد می دهیم قبل از اقدام به شستشو با تفاوت میان شستشوی با آب و خشکشویی آشنا شوید. در صورتی که البسه را بدون استفاده از آب بشوییم، از روش خشکشویی استفاده کرده ایم. این روش با روش شستشوی روزمره متفاوت است. در فرایند شستشو با این روش از حلال شیمیایی استفاده می شود؛ در حالی که در روش های متداول، لباس ها در آب و شوینده غوطه ور و در آخر آبکشی می شوند.

معمولا پارچه های مخمل و ابریشمی، کت و شلوار (مخصوصا آن هایی که از جنس پشمی هستند)، لباس های چرمی، گیپور و گلدوزی شده بدون آب شسته می شوند. البته پیشنهاد می دهیم پیش از شستشو حتما به علائم و نشانه های روی لباس توجه کنید. ممکن است برای شستشوی برخی از لباس ها شرایط ویژه ای مشخص شده باشد.

انواع دستگاه های اتو شویی کدام اند؟

 اتو شویی

تجهیزات و لوازم ابتدایی و اولیه خشکشویی و اتو شویی عبارتند از لباسشویی صنعتی، خشک کن صنعتی، پرس اتو و دیگ بخار. برای شروع کار به ظرفیت های بالای این دستگاه ها نیازی نیست. در ادامه و هنگامی که در این حرفه پیشرفت کردید، توصیه می کنیم یک دستگاه لباسشویی صنعتی دیگر، آبگیر صنعتی و ماشین خشک شویی به این تجهیزات اضافه کنید. در ادامه انواع دستگاه های اتو شویی را با جزئیات بیشتری معرفی می کنیم.

  • دستگاه خشک شویی

شستشوی لباس ها با مواد شیمیایی پرکلراتیلن و با استفاده از دستگاه خشکشویی صورت می گیرد. در این نوع شستشو همان گونه که پیشتر نیز بیان کردیم، لباس کوچک ترین تماسی با آب ندارد و آب نمی تواند به بافت و الیاف لباس های حساس اثر منفی بگذارد.

  • خشک کن

خشک کن های اتو شویی ها معمولا ظرفیت های بالایی دارند. بیشتر آن ها با ظرفیت های 20 تا 25 کیلو گرمی طراحی و تولید می شوند.

  • آبگیر

ظرفیت های آبگیر ها نیز بین 20 تا 30 کیلو گرم است. در صورتی که مشتری درخواست ظرفیت بیشتر داشته باشد می توان ظرفیتشان را بیشتر کرد. این آبگیر ها دو سیستم تک فاز و سه فاز دارند.

  • ماشین آبشویی

ماشین های آبشویی در دسته انواع دستگاه های اتو شویی قرار می گیرند و به آن ها لباسشویی صنعتی نیز گفته می شود. این ماشین ها معمولا ظرفیت های 20، 25 و 30 کیلو گرمی دارند. خشکشویی ها بر اساس میزان و حجم لباس هایی که می شویند، هر کدام از آن ها را که مورد نیازشان است خریداری می کنند. این دستگاه ها بهتر است با به روز ترین فناوری های اروپایی تهیه شده باشند تا مصرف انرژی شان بهینه باشد. برخی از این دستگاه ها به اینورتر مجهز شده اند و آبگیر هم دارند. ماشین لباسشویی و پتو شور های صنعتی همان طور که گفته شد اندازه های مختلفی دارند و برای شستشوی پارچه های گوناگون مانند پنبه، جین، لباس بافتنی، پتو، ملحفه و... طراحی شده اند.

آنچه اهمیت دارد، جنس بدنه این نوع دستگاه ها است. اگر آن ها از فولاد ضد زنگ با کیفیت بالا باشد، دستگاه طول عمر بالایی خواهد داشت. این دستگاه ورودی آب سرد، گرم و بخار دارد و در مدل های دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک دیجیتال عرضه می شود. افرادی که در حیطه اتو شویی و خشک شویی فعالیت می کنند می توانند هر یک از این مدل ها را با توجه به نیاز و ترجیحات خود خریداری نمایند.

ماشین آبشویی

  • دیگ بخار

دیگ بخار دستگاهی است که به صورت تخصصی برای اتو شویی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها نیز در ظرفیت های گوناگونی طراحی و روانه بازار می شوند. قدرت این دیگ های بخار به طور میانگین معادل قدرت 8 تا 10 اسب بخار است. البته مدل های بالا تر نیز تا کنون تولید و به بازار عرضه شده اند.

  • دستگاه اتو پرس

با استفاده از اتو پرس صنعتی می توان هر نوع پارچه ای را حتی اگر بافت سختی داشته باشد، بدون چین و چروک به مشتریان عرضه کرد. این اتو ها با بخار یا الکتریسیته گرم می شوند. همچنین قابلیت تنظیم دما و زمان به صورت خودکار در آن ها مشاهده می شود. با به کار گیری این دستگاه ها می توان انواع ملحفه، پرده، حوله و لباس را اتو کرد. اتو پرس ها در مقایسه با انواع دستگاه های اتو شویی انرژی بسیار کمی مصرف می کنند و استفاده از آن ها در دراز مدت صرفه جویی در زمان، انرژی و هزینه را به دنبال دارد. علاوه بر این ها تمیز کردنشان برخلاف ظاهر پیچیده ای که دارند، بسیار آسان است.

جمع بندی

آشنایی با انواع دستگاه های اتو شویی برای افرادی که به تازگی وارد این حرفه شده اند و افرادی که قصد دارند لباس های خود را برای تمیزی بیشتر به آن ها بسپارند، ضروری به نظر می رسد. مهم ترین این دستگاه ها عبارتند از: دستگاه خشک شویی، خشک کن، آبگیر، ماشین آبشویی، دیگ بخار و اتو پرس. برای شروع کار نیازی نیست این دستگاه ها در ظرفیت های بالا خریداری شوند. با پیشرفت روزافزون می توان گنجایش هر کدام را بالا برد. در این نوشته در ابتدا توضیح دادیم که تفاوت شستشوی خشک و آبشویی چیست. همچنین انواع این دستگاه ها را با جزئیات مورد بررسی قرار دادیم.